Helena Bergström: ”Skådespelare kan vara olika känsliga på samma sätt som hästar”

Helena Bergström har lärt sig allt om ledarskap från hästarna – ända sedan hon började rida som femåring. Men det var först när hon var fyrtio som hon köpte sin första egna häst.
”Med hästar lär man sig att man måste kommunicera på olika sätt med olika individer.
TEXT CATHARINA HANSSON

HON MÅ VARA SKOLAD genom mer än trettio års karriär som skådespelare, men Helena Bergström menar att det är i stallet hon har fostrats till ledare.
– Vi som är hästmänniskor vet ju att hästar lär oss så mycket om ledarskap. Som regissör måste man vara jättetydlig med sin vision. Först för sig själv. Sedan för alla andra, säger hon.
Det är tydligheten som skapar trygghet, menar hon.
– Man är kapten på ett skepp som ska styras åt ett visst håll. Känner man att kaptenen inte riktigt vet vart man ska, då blir man orolig. Det är samma sak som när man är tillsammans med hästar, menar Helena.
– Jag är väldigt tydlig med min film och vad jag vill berätta. Det är nummer ett.
Hon tycker också att man som ryttare lär sig att anpassa sin kommunikation och ledarstil.
– Man kan utgå ifrån hästarna. Med en häst måste man vara arbetsledare och man lär sig att man måste kommunicera på olika sätt med olika individer. På samma sätt kan jag inte regissera alla skådespelare på samma sätt. De kan vara olika känsliga på samma sätt som hästar är olika känsliga.
– För att uppnå ett resultat eller för att komma över det där hindret måste man göra på olika sätt. Jag kan inte komma över hindret på samma sätt med mitt första sto, som med den valack som jag har nu. Man får rida på helt olika sätt.
– Hästarna har verkligen lärt mig massor om ledar?skapet. Jag har fått träna mig i den här arbetsledarfunktionen sedan jag var fem år och började rida.
Det dröjde många år innan Helena köpte häst.
– Jag köpte min första häst när jag var fyrtio år och hade livskris. Jag tog E-kort och började tävla i hoppning.
– När jag var yngre var det aldrig tal om egen häst. Min familj hade inte råd. Jag var jämt i stallet och hade ibland en låneponny på sommaren. Som vuxen har jag alltid haft medryttarhäst.
Hästarna ger henne ro.
– Det är min tillflyktsort, mitt sätt att slappna av i huvudet. Tillsammans med hästarna får jag frid i hjärna och själ.
– Det är så fantastiska djur, de symboliserar så mycket.

NÄR HELENA REGISSERADE sin senaste film fick hon möjlighet att jobba med hästar. I Vilken jävla cirkus, som hade premiär förra året och nu visas på CMore, medverkar fyra frieserhingstar som spelar en viktig roll i handlingen. Helenas dotter Molly Nutley medverkar i filmen och har där en speciell relation till dem.
De fyra frieserhingstarna kommer från Frankrike, där de ägs och tränas av en kvinna som är mycket mån om sina hästar.
– Hon har aldrig förut låtit någon annan hantera hästarna. Men hon tyckte om Molly och släppte in henne. Det är Molly som gör allting själv med hästarna i filmen och de följer henne helt fantastiskt.
–I filmen får hästarna vara del i en sorgeprocess. Det handlar också om att vara fri. Först vill man ju stänga in dem, låsa in dem med inspänningstyglar. Men det är ju frihetsdressyr de vill göra, som Lorenzo.
Helena blir nästan tårögd.
– När jag såg Lorenzo första gången stortjöt jag, det var det vackraste jag sett.

DET VAR NÄRA ATT RIDNINGEN satte stopp för filmen. Helena hopptränade en kväll när hon var särskilt uppslukad av tankar på hur hon skulle klippa en scen i filmen. Hon var okoncentrerad när hon skulle rida mot ett större hinder och kom fel mot hindret. Hästen gick omkull och Helena flög av och dunsade mot ridhusväggen.
– Under flygturen var min enda tanke: Min film, min film. Om jag dör nu, vem ska då avsluta den? Det finns ingen annan som vet hur jag vill ha den här filmen, berättade Helena i tidningen Året Runt.
Som tur var klarade hon sig utan värre skador och filmen blev klar. Helena hade kontakt med Trolle Rhodin på Brazil Jack som hjälpte henne att göra filmen till den ”jävla cirkus” den är. Hon specialskrev en roll till artisten Sergio från Brazil Jack och Trolle hjälpte henne att hitta djuren som är med i filmen.
– När man talar om cirkus så är det ofta ”stackars djuren”. Men jag ville visa de här lyckliga djuren och kärleken till dem.
–Hundarna var verkligen så glada som de ser ut i filmen. Grisarna var också jätteglada och när ägarna fick tillbaka dem sa de ”Men de har ju blivit helt tama!”

HELENA BERGSTRÖM ÄR ALLTID aktuell. Just nu som skådespelare i tv-serien Bröllop, begravning och dop i C More och TV4, regisserad av maken Colin Nutley., som nyligen hade premiär.
Annars är det som regissör hon mest har låtit höra talas om sig de senaste åren. Först med hyllade Se upp för dårarna och senare bland annat med En underbar jävla jul, som var den mest sedda filmen på bio 2015. Ett av Helena Bergströms senaste uppdrag har varit som regissör för Mia Skäringers succéshow Avig Maria – No more fucks to give.
– Det är ett av de vackraste mötena jag har varit med om i mitt liv. Och det kom efter en tid då mitt liv varit så otroligt tungt. Det känns som en pakt vi har nu.

Helenas dotter Molly Nutley spelade en av huvudrollerna i filmen Vilken jävla cirkus.

Helena Bergström spelar huvudrollen i serien Bröllop, dop och begravning som visas på CMore och TV4.
Tillsammans med Marie Göranzon och Helena Bergström i Ett dockhem 2 på Kulturhuset Stadsteatern. Uppsättningen turnerar i vår i Sverige med Riksteatern.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *